Kunstbeeld

Kunstbeeld

zondag 26 oktober 2014

Stedelijk Museum restaureert 'The Beanery' van Kienholz

Report

vrijdag 22 juni 2012


Sophia Zürcher | Het Stedelijk Museum Amsterdam is op dit moment druk bezig met de restauratie van The Beanery (1965) van Edward Kienholz. Kunstbeeld nam een kijkje achter de schermen.

 

Echte en bevroren tijd

Sandra Weerdenburg (hoofd restauratieafdeling) legt uit dat het concept van het kunstwerk glashelder is: Kienholz wilde de tegenstelling tussen enerzijds de echte tijd en anderzijds de onnatuurlijke tijd in het café weergeven. De krant met de kop over de Vietnamoorlog in het voorportaal wijst naar de echte tijd. In het eetcafé kan deze tijd genegeerd, verdreven of ontkend worden. Alle stamgasten hebben stilstaande klokken als hoofd. Behalve de bareigenaar Barney; hij is aan het werk in de echte wereld.




The Beanery in het restauratieatelier













Barney heeft geen klok als hoofd.


In The Beanery hangt een foto van het echte eetcafé in Los Angeles.

 

De restauratie

Anna Laganà (freelance restaurator en onderzoeker moderne kunst) is al sinds oktober bezig om de circa tweehonderdtwintig objecten in The Beanery –bar, mensen, flessen drank, asbakken, kassa, telefoonboek, jukebox en de foto’s aan de muur– in kaart te brengen. Van ieder object wordt de conditie vastgesteld en onderzocht welke behandeling eventueel nodig is.

 

De restauratoren hebben een flinke klus aan het schoonmaken van de oppervlaktes.
 

Het kunstwerk kan wel een opknapbeurt gebruiken. Kienholz goot namelijk een synthetische hars over het werk, om het tafereel als het ware te bevriezen en een eenheid te maken van de compositie. De hars is echter nooit goed gemengd en niet goed gedroogd, waardoor het stof aantrekt dat in de verschillende materialen is getrokken. Voor hout en glas is dat niet schadelijk, maar voor bijvoorbeeld papier en textiel wel. De restauratoren hebben daarom een flinke klus aan het schoonmaken van de oppervlaktes.

Sandra Weerdenburg: “Het kunstwerk hoeft niet zo schoon te worden als het was toen het museum het kocht, maar het mag niet zo vies worden dat schimmel zich daar kan nestelen.”

 
Links: Dit boek lijkt een grote donkere klomp.
Rechts: Doordat deze pagina is schoongemaakt door middel van wattenstaafjes met een schoonmaakmiddel, is het telefoonboek weer min of meer als zodanig herkenbaar.


Stof zit in de hars op deze foto. Dit is niet meer te corrigeren.


Ook moet veel schade gecorrigeerd worden. Op deze foto zie je hoe het tasje eruit zag.


Het tasje nadat de textielrestaurator ermee aan de slag is gegaan.


Door de harslaag kon textiel niet meer behandeld worden als textiel. De restaurator kon deze zak niet meer aan elkaar naaien; het moest worden gelijmd.

 

Geur

Ook de geur speelt een belangrijke rol in dit kunstwerk. Kienholz had een speciale cocktail voor de geur bedacht: ranzig vet, as van sigaretten, bier, mottenballen en ammonia. De restauratoren maken die geur nu na, door zelf spek te bakken en de as van sigaretten uit het oude museumcafé te verzamelen. Weerdenburg: “Kienholz plaste waarschijnlijk gewoon in de pot, maar wij gebruiken ammonia.”

 

“Kienholz plaste waarschijnlijk gewoon in de pot,
maar wij gebruiken ammonia.”
 


Kienholz gaf dit potje mee aan het Stedelijk Museum ter inspiratie.


De mix van de restauratoren


Vanaf 23 september is The Beanery weer te zien op de eerste verdieping van het historische pand van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Foto’s: Sophia Zürcher

Wil je alles weten over hedendaagse kunst? Neem dan nu een abonnement!





Bestel Kunstbeeld nu

Inloggen


Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen