Kunstbeeld

Kunstbeeld

vrijdag 28 november 2014

Aram Bartholl @ Fridericianum

Recensie

zondag 15 september 2013


Aram Bartholl, Map, 2013

Mirthe Berentsen | Het Fridericianum Museum in Kassel is vooral bekend als hét toneel van Documenta. Eens in de vijf jaar vindt hier de belangrijkste kunstmanifestatie ter wereld plaats. Maar ook in de tussentijd is het Fridericianum absoluut een bezoek waard.

Het in 1779 als eerste openbare museum in Europa geopende gebouw heeft gewaagde en toonaangevende tentoonstellingen. Zoals nu, van de Duitse kunstenaar Aram Bartholl (1972), die in zijn werk de kloof tussen de reële en de virtuele wereld probeert te overbruggen. Met een goed gevoel voor humor richt hij zich op de toenemende invloed die het internet heeft op ons alledaagse leven.

Bekendheid kreeg hij door de zogenaamde Dead Drops, die hij in 2010 in het MoMa in New York presenteerde; USB-sticks die Bartholl in de publieke ruimte in muren, gebouwen of palen metselde, waardoor je op de meest vreemde plekken je computer kan aansluiten om bestanden uit te wisselen. Op meer dan 1230 plekken in de hele wereld zijn de Dead Drops te vinden, en sinds vorige week ook in een monumentale pilaar op het bordes van het Fridericianum. Vlak naast de minuscule Dead Drop is de enorme sculptuur ‘Hello World!’ geplaatst. Op het plein voor het Fridericianum plaatste Bartholl een zeven meter hoge sculptuur, die voor iedereen direct herkenbaar is als de grote rode A die dient als locatie-markering in Google Maps. Het is duidelijk, hier moet je zijn.


Aram Bartholl, Dead Drop, 2010


Installatieoverzicht in de centrale hal
 

Facebook, Google, Apple

In de centrale hal is het werk Are you human? te zien, waarbij een zogenaamde captcha-code op de grond ligt. De grote roestige ijzeren lussen staan synoniem voor de vreemde captcha's die niet door machines te lezen zijn, en die je in moet voeren als je bijvoorbeeld online op een artikel wilt reageren om te verifiëren dat je daadwerkelijk een mens bent. Naast de lussen op de grond is een portret van een vrolijk lachende Obama te zien, met een tekstwolkje waarop PRISM staat, het programma van de Amerikaanse afluisterdienst. Het geeft duidelijk de toon van de tentoonstelling aan. Met een knipoog laat Bartholl haarscherp de problemen van een steeds verder gedigitaliseerde wereld laten zien. Verderop is de installatie Dust Excerpt 2 te zien, waarin een virtueel landschap uit computerspellen op een schaal van 1 op 1 is nagebouwd van karton en het digitale scherm tot leven komt.

Parallel aan deze solo tentoonstelling heeft Bartholl in het Fridericianum een groepstentoonstelling samengesteld met de titel 'Hardcore'. Hij heeft andere kunstenaars, zoals Evan Roth, JODI, Constant Dullaart en Penelope Umbrico, uitgenodigd om hun visie te geven op een wereld die volgens Bartholl gedomineerd wordt door Facebook, Apple en Google.


Aram Bartholl, Dust Excerpt 2, 2013 

 

Humor

Op het eerste gezicht lijkt het een typische ‘Nieuwe Media Nerd Tentoonstelling’ die niet erg toegankelijk is als je niet veel weet over software of internet. Maar Bartholl weet deze complexe technologie toegankelijk te maken door het met humor te brengen. Omdat de tentoonstelling vragen stelt bij dingen waar we allemaal mee te maken hebben en mee worstelen. Met de dingen die we steeds meer ‘voor lief’ nemen. Dat al je data wordt opgeslagen en gebruikt voor commerciële doeleinden door bedrijven als Google en Facebook had tien jaar geleden al geklonken als een overdreven complottheorie, gebaseerd op angst voor de toekomst. Terwijl dit haast gewoon is geworden en de gevaren ervan voor veel mensen niet lijken te gelden ‘want ik heb toch niets te verbergen’.

De kunst van Bartholl dwingt de bezoeker om na te denken over keuzes die je maakt ten aanzien van je eigen leven in een steeds verder gedigitaliseerde wereld. Het is geen kunst waarin het alleen maar gaat om de pure esthetiek van het beeld, of de vraag ‘of het mooi staat boven de keukentafel’ of die grappig is om naar te kijken. Het is kunst die ons dwingt om na te denken en vragen te stellen over de manier waarop je je leven vormgeeft. Wellicht is dat de beste kunst.

****

Aram Bartholl, 'Hello world!'
30 aug. t/m 13 okt. 2013
Fridericianum, Kassel
www.kasselerkunstverein.de

Wil je alles weten over hedendaagse kunst? Neem dan nu een abonnement!





Bestel Kunstbeeld nu

Inloggen


Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen